Torsdag 30 april - klicka här
Idag har vi lärt oss om skelettet genom att se på tre filmer på Youtube och genom att svara på frågorna i stencilen. Vi har även arbetat med temat bondgården och sett hela serien Bondgården på Youtube. I femton program får man följa bonden Åse när hon arbetar med allt från vårbruket till höstplöjningen. Och däremellan träffa kor, kalvar, får, kaniner och kattungar. Vi har även sett en film om vilka maskiner som finns på en gård.
Vidare har vi läst på LRFs digitala läromedel Bonden i skolan och svarat på några frågor, ritat korn, havre, råg och vete och skrivit vad man kan använda de olika sädesslagen till. Vi har även sett en film om fotosyntesen, skrivit om vad det är och ritat en bild.
Vi har tagit en promenad och sett på åkrarna runtomkring för att se hur långt de kommit i vårbruket och vilka arbeten som återstår. Vi har lärt oss om hur en kompost fungerar och vad den är bra för. Vi har även tittat på vårt eget grönsaksland och funderat över på vilket sätt odlingsarbetet där skiljer sig från bondens sätt att arbeta. Vi har även talat om hur odling skedde förr i tiden. Nästa vecka tänkte vi lära oss mer om djuren på gården.
Bondgården
1. Vad odlar vi och till vad?
Vi odlar tillexempel mat till djur och till oss själva. Vi kan också odla
lin till kläder eller linolja. Vi kan också odla prydnadssväxter som
tulpaner.
2. Vad har växter för behov?
Näring, ljus, vatten och skydd.
3. Vad har man ett växthus till och vad kan man odla där?
För att kunna odla växter som kräver mer värme. Till exempel bär, jordgubbar, tomat och gurka.
4. Vad är ekologisk odling?
Man odlar utan kemikalier och gifter.
5. Vilka maskiner används inom växtodling? Vad gör de olika maskinerna?
Traktorn används till nästan allt. Plogen vänder jorden. Harven jämnar
ut jorden. Man sår med sårmaskinen. Man trycker ner fröet i jorden med
velten. sen så tröskar vi skörden med skördetröskan.


